Po kilku wyczerpujących sesjach testowych na torach w Aragon, Barcelonie, Le Castellet i Walencji, dział badawczo-rozwojowy Hondy, zespół J.A.S. Motorsport oraz najnowsza Honda Civic WTCC są gotowe do startów w mistrzostwach FIA WTCC 2014.
Nowy sezon Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych WTCC FIA 2014 rozpocznie się 13 kwietnia na ulicznym torze w Marrakeszu, natomiast ostatni wyścig sezonu odbędzie się w Makau, również na torze ulicznym. W tym roku, na pięciu kontynentach zostanie zorganizowanych dwanaście rund obejmujących łącznie 24 wyścigi.
Najważniejszą zmianą w sezonie 2014 jest nowy zbiór zasad technicznych FIA. To właśnie dzięki nim Honda Civic WTCC prezentuje się niezwykle imponująco i muskularnie, a jej silnik generuje o wiele wyższą moc. Opracowaniem i budową podwozia nowego modelu zajął się zespół J.A.S. Motorsport, podczas gdy dział badawczo-rozwojowy Hondy z powodzeniem umieścił pod jego maską 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 380 KM, wyposażony w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa. Z kolei firma Mugen zapewnia autu wsparcie na torze wyścigowym
Cztery Hondy Civic WTCC
Rok 2013 był pierwszym pełnym sezonem startów zespołu Castrol Honda World Touring Car Team w mistrzostwach FIA WTCC. Duet Gabriele Tarquini i Tiago Monteiro zgarnął trzy zwycięstwa, a Honda wywalczyła tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów. Mówi się, że „zwycięskiego składu się nie zmienia", dlatego Castrol Honda World Touring Car Team, czyli oficjalny zespół Hondy, powraca do rywalizacji na torze z dwoma Civicami WTCC. Za kierownicą pierwszego z nich zasiądzie Włoch - Gabriele Tarquini, mistrz WTCC z 2009 roku, a drugie auto poprowadzi Tiago Monteiro z Portugalii.
Oficjalny zespół Castrol Honda World Touring Car Team stanie do walki wraz z dwoma zespołami prywatnymi. Węgier, Norbert Michelisz udowodnił, że zasługuje na miejsce w prywatnym zespole Zengő Motorsport Civic, wygrywając w zeszłym roku na torze Suzuka. W tym sezonie na starcie pojawi się też czwarta Honda Civic, którą wystawi włoski zespół Proteam Racing, a za jej kierownicą zasiądzie doświadczony Marokańczyk Mehdi Bennani. Team J.A.S. Motorsport zbuduje swoje samochody na podstawie tej samej specyfikacji, którą wykorzystuje należący do Hondy model Civic WTCC.
Nowy silnik, nowy samochód, ten sam duch współpracy zespołowej
Nowe przepisy pozwoliły również na wykrzesanie wyższej mocy z silnika za sprawą zwiększonego przepływu układu dolotowego powietrza. Oprócz tego, dział badawczo-rozwojowy Hondy wprowadził inne zmiany w jednostce HR412-E na sezon 2014.
Daisuke Horiuchi, szef projektu rozwoju silników WTCC w dziale badawczo-rozwojowym Hondy, powiedział: „Stworzyliśmy nowy odlew bloku silnika i miski olejowej, a także usprawniliśmy układ dolotowy i proces spalania. Po pierwszych testach torowych mogę z radością przyznać, że pozytywne wyniki prób przeprowadzonych w laboratorium znalazły potwierdzenie w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Teraz musimy jedynie dopracować układ sterowania silnikiem".
Komentując rozwój techniczny Civica WTCC na 2014 r., Andrea Adamo, szef projektantów z J.A.S. Motorsport, powiedział: „Nowy Civic WTCC ma niewiele wspólnego z zeszłorocznym modelem. Wszystko jest nowe: podwozie, silnik, zawieszenie i elementy aerodynamiczne. Zmieniliśmy nawet rozmiar opon! Prace nad tym projektem rozpoczęliśmy we wrześniu 2013 roku, a pierwsze testy gotowego auta przeprowadziliśmy już w styczniu 2014 roku, co świadczy o ogromie pracy, jaką w krótkim czasie wykonał nasz zespół".
Alessandro Mariani, dyrektor zarządzający J.A.S. Motorsport, powiedział: „Jesteśmy dumni, że możemy rywalizować w kolejnym emocjonującym sezonie wyścigów FIA WTCC z nową Hondą Civic WTCC 2014. Ciężko pracowaliśmy całą zimę, a najnowsze zmiany w przepisach nie ułatwiły nam zadania. Mierzymy wysoko, przy czym ostatnie testy dowiodły, że jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu. Wierzę, że obecny w naszym teamie duch współpracy pozwoli nam przetrwać najgorsze chwile tego sezonu".
Nowy samochód zespołu Castrol Honda World Touring Car Team otrzymał również nowe barwy nadwozia, które lepiej odzwierciedlają jego dynamiczny charakter. Barwy Honda Racing (biała i czerwona) łączą się w tym przypadku z kolorami tytularnego sponsora zespołu (czerwony i zielony na białym tle), którym jest firma Castrol słynąca na całym świecie z produkcji środków smarnych - oraz z kolorem dodatkowego sponsora (czerwony), firmy Brose Group zajmującej się dostawą podzespołów dla branży motoryzacyjnej.
Honda pragnie dzielić radość, jaką dają sporty motorowe, ze swoimi klientami, dlatego osoby, które w sezonie WTCC 2014 odwiedzą padok Hondy, trafią do strefy „Honda Fan Zone" - świata Hondy, w którym poznają historię wyścigów z udziałem japońskiej marki.